Witamina D - słoneczna suplementacja na piękne włosy

Rezerwacja wizyty

690 640 460

Godzinny otwarcia

PN-PT 10:00-21:00
SOB 09:00-17:00

Infolinia

785 924 406

Dojazd

Ul. Fasolowa 45, 02-482 Warszawa Włochy
Zawsze dostępne miejsca parkingowe
4 min od trasy S2 , 4 min od trasy S8 , 5 min od Blue City, 2 min od Factory Ursus

Witamina D – piękne włosy dzięki słonecznej suplementacji

Witamina D – piękne włosy dzięki słonecznej suplementacji

Witamina D to związek o wyjątkowych źródłach jego pozyskiwania, gdyż poza dietą jej pula w organizmie pochodzi ze skórnej syntezy. Pod wpływem promieniowania słonecznego nasz organizm sam syntetyzuje tą cenną witaminę w skórze, która następnie ulega aktywacji w nerkach i wątrobie do aktywnej formy. Mimo tak wyjątkowej możliwości uzupełnienia poziomu witaminy D w organizmu, większość z nas doświadcza jej niedoboru. Wynika to z ograniczonej podaży tej witaminy z dietą, ale także ograniczenia ekspozycji na słońce w okresie jesienno – zimowym oraz stosowaniu ochrony przeciwsłonecznej w okresie wiosenno – letnim. Niedobory witaminy D wiążą się z negatywnym wpływem na zdrowie oraz odbijają się niekorzystnie na wyglądzie.

Witamina D – niezbędna dla zdrowia całego organizmu

Rola witaminy D w utrzymaniu nienagannego zdrowia jest nie do przecenienia. Witamina ta kojarzona jest przede wszystkim z korzystnym wpływem na kości, co wynika z regulującego wpływu na poziom wapnia i fosforu. Sprzyja to właściwej mineralizacji kości i wpływa korzystnie na stan zębów. Ale nie każdy wie, że witamina D odgrywa kluczową rolę w profilaktyce wielu schorzeń cywilizacyjnych. Witamina D reguluje pracę serca i układu naczyniowego, ograniczając rozwój miażdżycy, zawału serca czy choroby niedokrwiennej oraz normalizując ciśnienie krwi. Witamina ta oddziałuje ponadto korzystnie na pracę układu nerwowego, z jednej strony wspomagając przewodnictwo nerwowe i chroniąc przed chorobami neurodegeneracyjnymi, a z drugiej – wpływając korzystnie ma samopoczucie oraz ograniczając stany lękowe czy depresyjne. Prawdopodobnie to właśnie spadek syntezy witaminy D w okresie jesiennym odpowiada za powszechnie znaną „jesienną depresję”.

Witamina D może ponadto chronić przed rozwojem niektórych nowotworów, zwłaszcza piersi, prostaty, jajników, macicy czy nerek. Wspomaga ponadto odporność i ogranicza rozwój chorób o podłożu autoimmunologicznym.

Witamina D – witamina piękna

Witamina D syntetyzowana jest w skórze i wywiera korzystny wpływ na jej wygląd. Oddziałuje także na przydatki skóry, czyli włosy i paznokcie. Witamina D reguluje cykl odnowy biologicznej naskórka, reguluje procesy jego złuszczania, zwiększa odporność na działanie czynników zewnętrznych oraz wspomaga jej regenerację. Spowalnia ponadto procesy starzenia. Tak wszechstronny wpływ witaminy D na skórę wynika z obecności w skórze bardzo licznych receptorów dla witaminy D (VDR). Receptory te obecne są także w mieszkach włosowych, zatem nietrudno domyśleć się, że witamina D wpływa korzystnie na kondycję włosów. W licznych badaniach klinicznych udowodniono, że witamina D wpływa na kondycję włosów w następujący sposób:

  • reguluje pracę gruczołów łojowych skóry głowy,
  • reguluje cykl wzrostu włosa, zwłaszcza fazy anagenu,
  • ogranicza stany zapalne mieszków włosowych,
  • minimalizuje nadmierne rogowacenie skóry.

Witamina D wykorzystywana jest m. in. w leczeniu łuszczycy skóry głowy, łysienia plackowatego oraz łysienia anagenowego. Wykazano także protekcyjny wpływ witaminy D na utratę włosów generowaną chemioterapią. U pacjentów z łysieniem anagenowym czy plackowatym wykazano obniżony poziom witaminy D, a suplementacja tej witaminy wspomaga skutecznie terapię.

Ile witaminy D potrzebujemy?

Zwiększone zapotrzebowanie na witaminę D wykazują m. in. kobiety w ciąży i karmiące piersią, osoby cierpiące na alergie i choroby autoimmunologiczne, często zapadające na infekcje. O właściwą podaż witaminy D zadbać powinny także osoby na diecie wegetariańskiej i wegańskiej.  Suplementacja witaminy D zalecana jest w okresie jesienno – zimowym każdemu, nawet przy braku objawów niedoboru witaminy D, do których należą:

  • osłabienie kości i częste złamania,
  • bezsenność,
  • zmęczenie,
  • stany depresyjne,
  • zaburzenia odporności,
  • biegunki i utrata apetytu.

Ponadto warto – bez względu na porę roku – wzbogacić dietę o produkty bogate w witaminę D: ryby, mleko, jaja, sery żółte, wątroby czy oleje roślinne. I dobrze jest złapać każdy promień słońca – już kilkuminutowa ekspozycja na słońce powinna zapewnić znaczną syntezę witaminy D, niezbędnej dla zdrowia i urody każdego z nas. To oczywiste, że lepiej jest zapobiegać skutkom niedoboru witaminy D, niż je leczyć. Nie należy zatem obawiać się suplementacji witaminy D, gdyż o jej przedawkowanie jest naprawdę trudno, a normy dziennego zapotrzebowania są według wielu ekspertów niedoszacowane. Realne zapotrzebowanie na witaminę D może być zatem znacznie większe. Już teraz niedobory witaminy D stwierdzane są u ponad połowy ludzi na świecie, a jeśli normy witaminy D zostaną jeszcze bardziej zmodyfikowane – problem może okazać się jeszcze rozleglejszy.

Suplementy z witaminą D oraz pochodne witaminy D zawarte w kosmetykach to skuteczny sposób na naturalne piękno i młodość. To także cenne uzupełnienie terapii wielu schorzeń dermatologicznych i trychologicznych – niech zatem troska o dostarczenie jej odpowiednich ilości do organizmu stanie się codziennych rytuałem piękna i profilaktyką zdrowotną.

Zainteresowała Cię tematyka suplementacji w trychologii, koniecznie przeczytaj wpis o biotynie.

Zostaw komentarz